ReadMe-WriteMe

informatie

colofon

opdrachtgever

Stichting Kolom

credits

Architect: Berger Barnett
Techniek: Q-lite

Financiering:
Amsterdams Fonds voor de Kunst
Stadsdeel Amsterdan Nieuw-West

status

opgeleverd 2015

De school

Praktijkcollege Het Plein is een kleinschalige school voor praktijkonderwijs in Amsterdam Slotermeer. De school ligt tegenover Plein ’40-’45 in het centrum van het stadsdeel nabij winkelcentrum en bibliotheek.
De leerlingen van Het Plein hebben doorgaans een leerachterstand en werken op hun eigen niveau onder leiding van een hecht en professioneel personeelsteam.

De nieuwbouw

De school is gehuisvest in een nieuw gebouw pal naast de Openbare Bibliotheek van Slotermeer. De Nieuwbouw, een ontwerp van Berger Barnett Architecten, wordt gekenmerkt door een monumentale overbrugging tussen twee schoolgebouwen. Achter de panoramische glasgevels van de brug bevind zich de Aula, het sociale centrum van de school.

Het kunstwerk

Het kunstwerk behelst een ‘interactief, dynamisch tekst- en beeldmedium’. Het ontwerp is tweeledig: enerzijds zoekt het de fysieke interactie met de school als architectonisch bouwwerk. Anderzijds zoekt het de sociale interactie met de school als gemeenschap van leerlingen en medewerkers.
De bouwkundige integratie van het kunstwerk is uitgewerkt in overleg met de architecten. De kunstenaar heeft het medium opgeleverd met een pilot-programmering. De toekomstige content voor het medium wordt steeds ontwikkeld door leerlingen en medewerkers van de school.

Kunstwerk versus architectuur

Het kunstwerk heeft een totale lengte van ca. 26 meter en ligt als een lintvormig beeldscherm ingebed in de gevelvlakken rondom de brug. Het dynamisch verloop van tekstregels, video en animatie vouwt zich om de hoeklijsten van de glasgevel en vervolgt zijn baan over het plafond in de schaduw van de onderdoorgang. Eenmaal omhoog via de tweede glasgevel lijkt het zijn baan buiten het zicht over het dak te vervolgen.

Het kunstwerk als medium

Het kunstwerk heeft een mediagenieke en dynamische uitstraling en zoekt de aansluiting met de belevingswereld van de leerlingen van de school. Het medium ventileert het sociale leven van de school als gemeenschap en communiceert dit met de buitenwereld.
Het produceren van content is onderdeel van het lesprogramma. Er wordt gewerkt met tekst, video en animatie. Op gezette uren is er een interactieve koppeling met sociale media. Buiten schooltijden en in de nacht zal de programmering zich in meerdere mate richten op de openbare ruimte en de buurt.

Openbare Bibliotheek

Met de Openbare Bibliotheek Slotermeer, gevestigd in de direct aangrenzende nieuwbouw, is overeengekomen een redactionele samenwerking aan te gaan. Jaarlijks kan daarbij een nieuwe groep leerlingen deelnemen aan het OBA educatieprogramma ‘TaalLab’. In creatieve workshops onder titel ‘Rap versus Po√ęzie’ of “Straattaal versus ABN’ wordt met leerlingen gewerkt aan nieuwe content voor het kunstwerk.

Techniek

Het medium is gebouwd zoals een lichtkrant. Door toepassing van een hogere resolutie LEDprints is de grafische kwaliteit echter een stuk beter. Zodoende kan ook video-content worden getoond. Het systeem is uitgerust met een SIMcard voor het binnenhalen van RSSfeed. Het geheel wordt aangestuurd en beheerd met behulp van een software applicatie, een draaiboek en een database.

  • s0
  • s1
  • s2
  • s3
  • s4