Stedelijk Museum Alkmaar 2006

  • s0
  • s1
  • s2
  • s3
  • s4
informatie

colofon

opdrachtgever

Stedelijk Museum Alkmaar

uitvoering

Audiovisuals | PhantaVision
Casco | Edward van Altena
filmproductie | Orca Media

status

opgeleverd 2006

Concept

In 2005 bestaat de lichtwand vijf jaar. Het museum wil de tentoonstelling herzien. Men wil een ‘interactieve’ tentoonstelling voor kinderen en schoolklassen.

Ontwerp

De situatie vraagt om immateriële oplossingen. Hieruit is het idee ontstaan de objecten tot leven wekken in een in de wand geïntegreerde filmvoorstelling.
Een vijftien-tal lichtboxen is verwijderd en vervangen door videomonitoren. Poppen en objecten spelen de hoofdrol in een animatiefilm. Door te filmen in een ‘geënsceneerde’ lichtbox vertoont het filmbeeld een soortgelijke lichtval en ruimtelijkheid als de overige lichtcellen in de wand.

Voorstelling

De voorstelling beslaat telkens een cluster van drie beeldschermen: Een groter beeld voor de hoofdfilm, een klein vierkant detailbeeld, een rechtopstaand beeld met ‘de verteller’ in de gedaante van een geanimeerde porseleinen pop.

Interieur

De lange, rechte achterwand is bekleed met balletspiegels. Het publiek bevind zich nu in het centrum van de voorstelling, gehuld in duisternis, omringd door een melkweg van lichtvitrines en videobeelden.

Uitvoering

Voor de installatie en inbouw van ‘audiovisuals’ is een externe partner voorgedragen. Voor de samenstelling van een filmvoorstelling heeft het museum een media-produktiebedrijf in de hand genomen.
De verbouwing van het interieur is door het museum op eigen kracht uitgevoerd.

  • s0
  • s1
  • s2
  • s3
  • s4